Załóżmy, że kupujemy stół, ale po rozłożeniu go w domu okazuje się, że jest za duży. Zgłaszamy sprzedawcy chęć zwrotu towaru, ale on nam odmawia. Czy ma taką możliwość? Jaki jest minimalny termin na zwrot produktu?

Prawo do zwrotu towaru

Prawo do zwrotu towaru to inaczej prawo do odstąpienia od umowy. Wówczas sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu pieniędzy, a kupujący do zwrotu towaru, który nie nosi śladów użytkowania. Mowa tutaj o sytuacji, w której konsument po prostu się „rozmyślił”.

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, konsument ma obowiązek zwrócić towar przedsiębiorcy lub przekazać go osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze towar. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie towaru przed jego upływem.

Zwrot towaru zakupionego w internecie

Towar zakupiony przez internet można zwrócić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny rezygnacji.

Regulamin sklepu internetowego może przewidywać dłuższy termin zwrotu, jednak nie krótszy. 

Dotyczy to również zamówień składanych przez telefon lub towaru nabytego siedzibą przedsiębiorstwa np. na prezentacji czy pokazie.

Na sprzedawcy ciąży obowiązek poinformowania konsumenta o przysługującym mu 2-tygodniowym terminie zwrotu bez podania przyczyny. 

Jeżeli sprzedawca nie przekaże tej informacji, termin zwrotu przedłuża się aż do 12 miesięcy.

Sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy, ale może się z tym wstrzymać do momentu otrzymania zwracanego towaru.

Dostawa zwracanego towaru

Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.

Jeśli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa a towar dostarczono konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkiwał w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania towaru na swój koszt, gdy ze względu na charakter towaru nie można go odesłać w zwykły sposób pocztą.

Towary zakupione online, które nie podlegają zwrotowi

Istnieją towary, które nawet zakupione online nie podlegają zwrotowi. 

Oto przykłady:

  • produkty unikatowe, w pojedynczych egzemplarzach, wykonane na zamówienia konkretnego klienta, np. meble na wymiar,  sukienka uszyta ręcznie w oparciu o indywidualne wymiary podane przez klienta czy biżuteria z grawerem;
  • produkty z krótkim terminem ważności i szybko psujące się np. mleko, sery, twaróg, rośliny;
  • zapieczętowane towary, które zostały otworzone i w związku z tym zachodzi obawa, że mogły stracić swoje właściwości zdrowotne lub higieniczne, np. niektóre leki, soczewki kontaktowe, bielizna;
  • zapieczętowane nagrania dźwiękowe, nagrania wizualne lub oprogramowania komputerowe, które zostały otworzone np. gra w opakowaniu foliowym, e-book;
  • żywność i wyroby gastronomiczne.

Kiedy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru zakupionego internetowo?

Sprzedawca może odmówić zwrotu towaru zakupionego przez internet, jeśli:

  • konsument przekroczył termin zwrotu;
  • towar jest uszkodzony.

Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym

Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Zakłada się, że skoro zakupu dokonano stacjonarnie, konsument miał możliwość zapoznania się z towarem i zamysłu. 

Prawo nie wyklucza sytuacji, w której sprzedawca przewidzi taką możliwość, ale zależy to od jego woli.

Najczęściej w sklepach stacjonarnych np. odzieżowych czy obuwniczych spotykamy się z możliwością zwrotu w terminie 14 lub 30 dni.